Cherbourg till Guernsey

På eftermiddagen när vi var tillbaka från Utah beache gjorde vi oss klara att segla till Guernsey. Uppskattningsvis skulle det ta mellan fem och nio timmar beroende på vindarna och hur vi lyckades pricka in strömmarna så de var till vår fördel. Normalt seglar vi aldrig iväg på eftermiddagen utan väljer att starta på morgonen för att ha en hel dags segling i dagsljus. Men för att kunna passera Cap De La Hauge där det kan vara strömmar på mellan 5 och 10 knop vill vi inte ha det emot oss så därför seglade vi iväg på eftermiddagen. Vädret var fint men vi hade önskat oss mer vind.
På natten ca 00.30 kom vi till Guernsey. Hamnen är trång och man ska runda många små fiskebåtar som ligger förtöjda på boj för att nå bryggorna. Sakta tog vi oss fram i hamnen och försökte orientera oss och att se skillnad på lysbojar och ljus från staden. Till vår glädje kom det en personen från hamnen ut i en liten båt och guidade oss in till bryggan.

Hamnen i Peters Port, Guernsey

Vid samma brygga som oss kom det dagen efter in två norska båtar. Båda båtarna seglades av ensamseglare. Oda på båten Snuppa är en tjej på 24 år som är å väg till Australien! På den andra båten Vesper seglar Rune. Hans mål är att segla ner båten till Kanarieöarna. Att på det här sättet möta andra seglare som på samma sätt som vi är på väg ger ofta intressanta diskussioner från allt från väder och vind till syften och mål med äventyret. Vi stannade på Guernsey till torsdag den 13 oktober.